Model Perniagaan (Business Model)

SECRET RECIPE

1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF 

     Pada tahun 1997, Secret Recipe telah ditubuhkan di Malaysia. Ia adalah sebuah restoran bebas dengan hanya satu cawangan. Asas yang digunakan adalah sebagai operasi perintis untuk menguji bagaimana Malaysia menerima restoran yang memberi tumpuan terutamanya kepada kek dengan beberapa perisa yang luar biasa. Ujian perintis berjaya dan pemilik mula memfrancaiskan ia di kalangan rakan beliau pada tahun 2000. Selepas mencari model francais pada tahun 2001, francaisor membuka perniagaan kepada pemegang francais. Perniagaan ini dikembangkan ke negara-negara jiran lain. Setakat ini, perniagaan mempunyai lebih daripada 150 cawangan di seluruh rantau ini. Dimana francaisor mempunyai 2 peringkat dalam prosedur francais. Peringkat 1 adalah peringkat pra-pembukaan dan peringkat ke 2 Pembukaan sebenar. 

     Kesemua Francais diseragamkan dalam setiap operasi. Ini termasuklah reka bentuk dan promosi adalah seragam di setaip kedai. Francaisor menggunakan system IBM Point of Sales ( POS ) untuk laporan jualan dalam masa nyata. Selain itu, sistem Enterprise Resourse Planing (ERP) digunakan untuk laporan inventori dalam masa nyata dan pembelian bahan perlu diperuntukkan dengan lebih berhati-hati. Latihan akan disediakan untuk francais dan kakitangan baru bekerja yang akan mula berkhidmat di mana-mana cawangan baru. 

     Secret Recipe memasuki pasaran China pada tahun 2007 dengan sokongan Carrefour. Secret Recipe dan memiliki kedai 3 di China. Perniagaan China belum terbuka kepada francais kerana ia adalah dalam beberapa peringkat perintis operasi proses ujian. Operasi China disediakan menu mereka untuk disesuaikan dengan cita rasa tempatan . Pada masa ini menguasai peluang francais dibuka untuk India , Vietnam dan Asia Barat. Secret Recipe membuka kilang dimana kek dikeluarkan di satu lokasi tunggal dan diedarkan di seluruh cawangan di seluruh Malaysia. Pemilik perniagaan menghabiskan kebanyakkan masa dalam penyelidikan dan pembangunan untuk menyelidik permintaan pasaran dan memenuhi menu untuk disesuaikan dengan trend. Sasaran francaisor untuk menubuhkan 1000 cawangan menjelang akhir 2014. 

2.0 PENGENALAN

     Industri makanan dan minuman adalah antara salah satu industri yang berkembang pesat di Malaysia. Banyak perniagaan francais asing telah memasuki Malaysia bermula sejak 1950-an. Malaysia telah mengikuti trend francais dan beberapa francaisor tempatan dilahirkan dalam ini industri makanan dan minuman. Antaranya ialah MarryBrown, Kentucky Fried Chicken, Kyros Kebab dan Eden Kedai Roti . Trend ini berterusan dan industri melihat banyak pendatang baru. Menurut Wahaizad di dalam artikelnya 10 senarai francais terbaik Malaysia. Bahagian atas senarai adalah Secret Recipe sebagai tempat pertama francais tempatan yang berkembang pesat dan diikuti dengan MarryBrown di tempat kedua. 

3.0 OBJEKTIF

     Objektif laporan ini adalah: 
           • Mengenal Sejarah Penubuhan Perniagaan
           • Mempelajari Sejarah Kejayaan Perniagaan 
           • Mengenal pasti prosedur francais
           • Mengenal pasti kaedah operasi 
           • Mengenal pasti latihan yang disediakan
           • Mempelajari faktor kejayaan pemberi francais
           • Mempelajari corak pertumbuhan perniagaan 

4.0 KEPUTUSAN PENEMUAN

4.1 Gambaran Keseluruhan

   Secret Recipe adalah perniagaan francais Malaysia yang dilahirkan. Perniagaan ini berasaskan kek dan roti. Perniagaan ini dikategorikan dalam industri makanan & minuman. Walaupun kedai ini menyediakan beberapa makanan dan minuman lain, tetapi ia tidak kehilangan kesedaran jenama mereka yang popular iaitu kek. 
    
    Nama syarikat sebenar Secret Recipe adalah Secret Recipe Kek & Café Sdn Bhd Mereka berdaftar di dalam negara di bawah Syarikat Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Perniagaan ini telah didaftarkan pada tahun 1997. Menurut Hali J. Edison dan Carmen Reinhart M. (2000) kertas penyelidikan, 1997 adalah tahun kejatuhan Malaysia ke dalam krisis kewangan yang serius manakala kemelesetan yang dihadapi , inflasi dan nilai Ringgit jatuh di bawah margin. Ini adalah salah satu sebab mengapa pemilik Secret Recipe tidak memfrancaiskan perniagaan terus. Mereka tidak mempunyai idea untuk menjadikan perniagaan fraincaisn semasa mula-mula ditubuhkan. Nama jenama yang pemilik memutuskan untuk digunakan ialah " Secret Resipi " sebagai jenama didaftarkan dengan Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO). Ibu pejabat syarikat ini adalah di Petaling Jaya, Malaysia. 

4.2 Francais

     Idea francais tidak berada di tempat apabila perniagaan itu mula-mula ditubuhkan. Pemilik membuka restoran pertamanya sebagai operasi perintis untuk mengetahui kelemahan perniagaan dan menyelesaikan beberapa masalah dalam perniagaan. Pada tahun 2000 , beliau memutuskan untuk memfrancaiskan perniagaan ini . Tetapi pilihan francais itu hanya dibuka untuk kumpulan kawan-kawannya . Permintaan yang semakin menggalakkan dan akhirnya membuka peluang perniagaan francais kepada orang ramai pada tahun 2001. Sejak itu, perniagaan ini mempunyai kejayaan yang serius dan pembangunan yang berterusan. Perniagaan ini telah melebarkan sayap ke negara-negara lain seperti Singapura, Indonesia , Thailand, China dan Filipina. Hari ini, mereka mempunyai lebih daripada 150 kafe di seluruh rantau ini dan jumlah itu semakin meningkat. Mereka sedar bahawa permintaan di kawasan yang strategik dengan rangkaian kedai yang sedia ada buat masa ini menyebabkan keperluan bagi cawangan baru buat masa ini adalah ditutup . Jika mereka membenarkan lebih francais , ia hanya akan meningkatkan bekalan di atas permintaan dan mewujudkan pertandingan di kalangan francaisi mereka. The Secret Recipe tidak menggalakkan persaingan di kalangan francais seperti yang dinyatakan oleh Ketua Eksekutif mereka Pegawai temubual baru-baru dengan BizWeek akhbar.

4.3 PROCEDURE FRANCAIS

4.3.1 Langkah pertama ( Pra-pembukaan)

     Terdapat 2 peringkat dalam prosedur francais mereka. Peringkat pertama dikenali sebagai pra-pembukaan - pemilihan francais. Terdapat 6 langkah-langkah dalam peringkat pra- pembukaan ini. 
   1) Mereka yang berminat francais hendaklah mengemukakan borang permohonan yang mengandungi profil lengkap seperti sejarah kerja dan kelayakan pendidikan. 
   2) Pasukan francaisor akan mengkaji dan menilai potensi. Penilaian ini dilakukan untuk menilai dua perkara penting iaitu lokasi francais dan kualiti francais . Francaisor akan menilai lokasi pemegang francais berminat untuk membuka cawangan francais seperti Pulau Pinang . Penyelidikan pasaran akan dijalankan untuk menilai permintaan. Jika kedai yang sedia ada di Pulau Pinang sudah mampu berkhidmat kepada permintaan yang ada, maka penilaian lokasi gagal dan permohonan itu akan ditolak. Pengalaman pendidikan mewakili kuasa pengetahuannya semasa bekerja dan pengalaman beliau dalam pengurusan. Jika penilaian lulus, mereka akan teruskan ke langkah ketiga yang perbincangan awal.
  3) Francaisor akan berbincang dengan pemegang francais seperti temubual rasmi. Kemudian teruskan ke langkah empat yang mana perbincangan akhir adalah mengenai terma dan syarat. 
    4) Francaisor akan memastikan pemegang francais benar-benar memahami setiap terma-terma dan syarat fasal untuk memastikan pemegang francais bersetuju dan terikat kepada peraturan pemberi francais. Setelah francais bersetuju, mereka akan teruskan ke langkah 5 yang menandatangani kontrak. 
  5) Pada mulanya pembayaran dan yuran persediaan perlu dibayar oleh francais dalam langkah ini. Akhirnya kedua-dua pihak akan meneruskan lawatan kerja yang merupakan langkah terakhir bagi prniagaan fraincais ini. 

4.3.2 Langkah Kedua ( Pembukaan) 

    Selepas menamatkan peringkat 1 , prosedur terus meneruskan langkah kedua yang dikenali sebagai pembukaan iaitu persediaan untuk pembukaan. 
     1) Langkah pertama dalam peringkat kedua adalah orientasi francais. Francais yang terpilih akan melalui orientasi dengan pemberi francais itu di mana beliau akan dididik melalui kaedah operasi perniagaan francais dan prosedur yang perlu dipatuhi. Francaisor akan membuat pemegang francais faham mengenai apakah tanggungjawab yang ada dalam setiap operasi syarikat.
  2) Apabila orientasi lengkap, mereka akan teruskan ke langkah kedua perbincangan mengenai reka bentuk dan pengubahsuaian. Francaisor akan membawa pasukan pereka pakar beliau untuk merancang reka bentuk dalaman kedai yang baru. Pada masa yang sama, pemilihan dan pengambilan kakitangan baru akan berlaku. 
   3) Dalam langkah 3, pengubahsuaian cawangan baru ini akan bermula dan sementara itu pengambilan kakitangan akan disediakan di luar latihan lapangan oleh pasukan francaisor HR.    4) Peringkat seterusnya 4 , sebaik sahaja seluruh kakitangan bersedia ; francaisor akan menyediakan peralatan seperti mesin dan ketuhar. 
   5) Akhir sekali mereka akan pengiklanan dalam akhbar atau majalah tempatan mengenai cawangan baru dan menjalankan pesta promosi pembukaan . 

4.4 KAEDAH PENGOPERASIAN 

4.4.1 Reka bentuk standard 
     
    Secret Recipe mempunyai reka bentuk kedai yang standard untuk semua cawangan mereka. Ini memberikan pelanggan merasa seperti di Outlet yang sama dengan warna tema mereka merah. Reka bentuk akan sedikit berubah oleh pereka dalaman mereka untuk memastikan lokasi cawangan dan ruang digunakan di kiri dan kanan tempat duduk. Seperti untuk ruang makan, mereka akan memperuntukkan 40% dan dapur 40% manakala selebihnya pengubahsuaian kaunter pembayaran dan lain-lain. 

4.4.2 Promosi Terkawal 

     Dalam tempoh promosi, Secret Recipe menstandardkan promosi mereka untuk digunakan untuk semua cawangan. Tetapi mereka kadang-kadang tidak memohon kepada kedai berprofil tinggi seperti KL Sentral di mana ia menjadi tarikan pelancong. Ini adalah untuk memastikan pendapatan potensi mereka di kedai berprofil tinggi tidak berkurangan. Kaedah ini membolehkan pemberi francais untuk mengawal promosi dan memastikan kedai tersebut menerima pendapatan yang cukup untuk menjalankan tanpa masalah kewangan dan inventori yang stabil. Secret Recipe bekerjasama dengan jenama popular yang lain untuk menyediakan pendekatan yang lebih kukuh ke atas promosi yang dilakukan. Baru-baru ini, mereka telah bekerjasama dengan Nestle dan RHB Bank untuk menyediakan Promosi Hari Raya. Selain itu, mereka menjalankan aktiviti cabutan bertuah dengan kerjasama Pensonic.

4.4.3 Pengesanan Jualan

     Setiap transaksi jualan di setiap cawangan diurusniagakan dalam masa nyata. Mereka mempunyai pangkalan data untuk mengesan semua jualan dan perolehan manakala pemberi francais dan pemegang francais boleh memantau dan mendapatkan statistik masa nyata. Ini dilakukan melalui system talian Point of Sale (POS) yang dipasang di semua cawangan. Aplikasi POS disediakan dan disenggarakan oleh IBM Solutions. Semua sistem POS yang tedapat di setiap kedai menghantar input ke dalam pangkalan data yang sama. Oleh itu, pentadbir dan pengurusan boleh mendapatkan statistik dengan segera dan tepat. Kaedah memastikan jualan dan perolehan laporan yang betul yang diterima oleh pemberi francais. 

4.4.4 Stok Inventori 

     Mereka menggunakan Enterprise Resource Planning (ERP) untuk menangani laporan, inventori dan isu-isu kekurangan stok. Dengan ERP di setiap kedai, sistem monitor inventori mereka dikuasakan oleh penggera masa nyata untuk memberi amaran kepada pengendali saluran apabila tahap inventori mereka telah jatuh dari paras selamat. Ini membantu pengurusan untuk tidak pernah berkata "Stok telah habis" kepada pelanggan mereka manakala ERP memberi amaran kepada mereka sebelum kehabisan stok dan pihak pengurusan menyusun permintaan bagi stok baru. Pasukan itu tidak perlu mengira secara manual stok inventori setiap malam seperti bakeri pesaing mereka. 

4.4.5 Bekalan berdasarkan pengeluaran 

     Kawalan kualiti bsgi setisp frsncaisi dan Resipi francaisor adalah Rahsia. Bagi memastikan kualiti dan rasa, terutamanya kek berperisa khas seperti durian, pisang, mangga, dan blueberry sentiasa mengikut standard, francaisor mempraktikkan pengluaran berasaskan kaedah bekalan. Semua kek di hasilkan dari satu kilang dan kek ini dihantar ke seluruh kedai Secret Recipe. Dengan ini, kualiti produk kekal konsisten untuk semua cawangan. Hasil dari laporan system ERP, kilang akan menghasilkan mengikut jumlah kuantiti yang diperlukan dengan merujuk kepada status inventori. 

4.5 LATIHAN

4.5.1 Latihan Fraincaisi 

     Kursus pengenalan francais diberikan kepada francaisi dengan kerjasama Persatuan Francais. Kursus ini memberi kefahaman asas tentang bagaimana konsep francais untuk kedua-dua francais dan francaisor. Selepas kursus asas, francaisor akan menyediakan latihan terperinci bagaimana Secret Recipe berfungsi. Latihan ini diberikan kepada pemegang francais dalam langkah orientasi di peringkat kedua prosedur francais. Sistem laporan, pengesanan inventori dan semua maklumat yang diperlukan akan diperkenalkan kepada pemegang francais. 

4.5.2 Latihan Staff 

     Kakitangan akan diperlukan hanya apabila cawangan baru dibuka dan ini adalah langkah kedua dalam peringkat kedua prosedur francais. Kakitangan ini diupah apabila diperlukan sahaja dan latihan akan dijalankan lebih khusus. Mereka yang bertanggungjawab akan melatih 10 kakitangan bagi setiap kumpulan dan ia menyediakan persefahaman kepada staf. Kakitangan ini akan dilatih mengenai apa yang mereka perlu lakukan, ini adalah sebagai dari proses di cawangan baru. Setiap latihan akan dilakukan di ibu pejabat mereka terletak di Taman Mayang, Petaling Jaya, Malaysia. 

4.6 FAKTOR KEJAYAAN

4.6.1 Keunikan 

     Secret Recipe dipilih sebagai produk yang unik dan pasaran yang unik. Tidak banyak perniagaan kek yang mempunyai restoran kek yang menggalakkan pelanggan untuk makan bersama keluarga di dalam kedai tersebut. Kebanyakkan kedai kek hanya untuk membuat kek manakala Secret Recipe mengambil ia langkah seterusnya dengan memenuhi makanan lain selain kek. Sasaran mereka untuk menjadikan Secret Recipe sebagai kedai kek yang terunggul. 

4.6.2 Produk, Perkhidmatan dan Harga 

     Motif utama Secret Recipe adalah untuk menyediakan produk yang baik, perkhidmatan yang baik dan harga yang berpatutan. Pengeluaran berasaskan kaedah bekalan dalam sistem francais mereka benar-benar membantu mereka untuk menjaga kualiti produk mereka konsisten dan mereka amat menyediakan produk yang baik sepanjang masa di seluruh cawangan. Mereka menggaji dan melatih kakitangan sebelum pembukaan kedai dan membantu pasukan untuk mendidik bilangan kecil kakitangan secara lebih khusus. Kakitangan ini diajar bagaimana untuk mengendalikan pengguna dengan menjadikan mereka keutamaan dalam setiap perkhidmatan mereka. Apabila kakitangan terlatih dengan baik, perkhidmatan yang mereka berikan adalah baik. Secret Recipe menetapkan harga yang berpatutan dan mampu dimiliki pada produk mereka. Pelanggan tidak dipaksa untuk membeli kek keseluruhan, mereka diberikan fleksibiliti untuk membeli potongan –potongan kecil kek tersebut dan harga yang yang munasabah di tetapkan bagi setiap bahagian. 

4.6.3 Sistem Francais berterusan Penyelidikan

     Sistem francais Secret Recipe adalah juga dikaji dan diterima. Mereka melancarkan pra-operasi dan memikirkan kelemahan dan cuba untuk memperbaikinya. Kaedah ini diguna pakai kepada setiap negara yang mereka ingin masuki. Mereka meletakkan penyelidikan sebagai faktor penting yang berterusan. Pada masa yang sama, mereka menjalankan kajian pasaran untuk meninjau permintaan sebelum memutuskan untuk membuka cawangan francais di sana. Ini membantu mereka untuk mengelak daripada melakukan kesilapan. Oleh itu, menurut Ketua Pegawai Eksekutif, perniagaan secara berterusan perbelanjaan penyelidikan dan pembangunan akan yang menyokong mereka untuk memperbaiki sistem francais mereka mengikut trend terkini dan selain itu mereka boleh berkhidmat apa sebenarnya keperluan pelanggan. Pasukan R & D juga akan menyelidik menu dan resipi untuk menghasilkan idea menu baru di masa akan datang.

4.6.4 Model Mudah dan Persaingan Adil 

     Secret Recipe mempunyai model perniagaan yang mudah dengan menu yang mudah. Oleh itu replikasi perniagaan mereka ini menjadikan mereka fleksibel untuk membuka cawangan francais banyak tanpa kehilangan model perniagaan atau konsep. Mereka menjaga kedai mereka konsisten dan mudah untuk menguruskan dengan sistem pengesanan berpusat. Yang berbeza pemberi francais ini dengan lain-lain francaisor adalah francaisor ini tidak menggalakkan persaingan di kalangan francaisi. Ini bermakna franchisor tidak berniat untuk membuka beberapa cawangan hanya untuk mendapatkan yuran daripada itu. Mereka berhati-hati dari segi pembukaan cawangan baru dan serius tidak akan membuka cawangan baru jika lokasi tersebut sudah mempunyai cawangan yang mampu mempunyai permintaan yang secukupnya. 

4.7 PERTUMBUHAN

     Secret Recipe medapat keuntungan RM 70 juta pada tahun 2005. Angka itu meningkat kepada RM 90 juta pada tahun 2007. Dalam laporan baru-baru ini yang dikeluarkan oleh pengurusan Secret Recipe, perniagaan ini telah mencapai RM 100 juta sebagai pendapatan bagi suku ke-3 tahun 2008 dan angka ini dijangka mencapai RM 110 juta pada akhir tahun ini. Pada masa yang sama, perniagaan menjangkakan RM 20 juta lebih tinggi berbanding tahun ini disebabkan oleh pengembangan antarabangsa mereka. Francaisor mensasarkan untuk mewujudkan 500 cawangan menjelang akhir tahun depan kerana kini mereka mempunyai kira-kira 250 kedai. 

4.8 KESIMPULAN

     Secret Recipe telah ditubuhkan dengan baik di pasaran yang unik . Operasi yang dijalankan menghasilkan pertumbuhan yang stabil dan keuntungan. Perniagaan ini melabur dalam penyelidikan dan pembangunan sebagai salah satu element penting mereka dalam melabur dan hasilnya mereka memenuhi menu yang sesuai dengan trend terkini serta cita rasa tempatan apabila mengembangkan sayap ke peringkat global. Oleh itu penyelidikan pasaran adalah penting sebelum membuka cawangan baru . Ini mengelakkan mereka daripada melakukan apa-apa kesilapan apabila melabur dalam membuka cawangan tersebut . Pada masa yang sama, mereka juga tidak membuka beberapa cawangan jika permintaan tidak mencukupi di kawasan-kawasan dan mengelakkan pembukaan berhampiran mana-mana cawangan yang sedia ada kerana mereka tidak menggalakkan persaingan di kalangan francaisi mereka . Mereka menyediakan ruang latihan yang mencukupi dan pasaran untuk francaisi terbuka luas. Perniagaan berasakan pra-operasi dijalankan apabila memasuki negara baru seperti China. Mereka mengumpul kelemahan kemudian melaksanakan penyelesaian yang sesuai serta menjadi fleksibel untuk memenuhi menu untuk disesuaikan dengan rasa tempatan dan permintaan. Satu-satunya permulaan francais di negara tersebut selepas kejayaan operasi perintis . Secret Recipe adalah perniagaan francais juga semakin meningkat di dalam Negara dan di peringkat global . Mereka memfrancaiskan perniagaan dilahirkan di Malaysia mengambil langkah dengan teliti sehingga hari ini ia telah dibelanjakan di peringkat global dengan lebih daripada 150 cawangan. 

4.9 REFERENCE LIST
     • Chow How Ban, 19 July 2008, Secret Recipe for China, BizWeek – The Star Publication 
     • Wahaizad Md Akhir, May 10, 2008, 10 Established Malaysia Franchises, Entrepreneur 

Articles 
    • Secret Recipe uses IBM SurePos & iWaiter solutions to empower staff to increase sales and improve tracking of its franchisees' sales, IBM Solutions Articles archive 
    • Secret Recipe Improves Responsiveness and Customer Relationships With an IBM POS Solution, ZDNet Articles archive